kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

 رواج فساد در مراکز نظامی اوکراین تمام رؤسای سربازگیری ارتش اخراج شدند

«رؤسای سربازگیری اوکراین، در ازای دریافت پول، به سربازان معافیت دائم می‌دهند.» پس از انتشار این گزارش، زلنسکی تمام رؤسای سربازگیری را اخراج کرد! پیش از این در سایر حوزه‌های نظامی اوکراین نیز، گزارش‌های مشابهی منتشر شده بود.
 
 
سرویس خارجی-
 
معمولا در وضعیت‌های غیر عادی مثل جنگ، بنا به دلایل متعدد از جمله، تمرکز ساختار روی یک نقطه [این‌جا جنگ] «شرایط برای وقوع فساد» مهیا می‌شود. هر چه این جنگ بزرگ‌تر، احتمال و میزان این فساد هم بیشتر. اوکراین امروز دقیقا در چنین شرایطی است و کمتر روزی است که از بروز فساد‌های آنچنان مالی و غیر مالی در ساختار سیاسی و نظامی این کشور، خبری منتشر نشود. گزارش‌هایی که از گم و گور شدن میلیاردها دلار کمک‌های نظامی و غیر نظامی غرب در این کشور منتشر می‌شود، در همین راستا قابل ارزیابی است.
 طی 17 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد وضعیت جنگی و ارسال گسترده میلیاردها دلار اسلحه و کمک مالی به این کشور از سوی غربی‌ها زمینه را برای رشد و گسترش فساد در تمامی ارکان دولت زلنسکی فراهم کرده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲ پرونده جنجالی از سوی ارگان‌های مبارزه با فساد در اوکراین فاش شده است. در ماه ژانویه(دی 1401) یک پرونده مربوط به تدارکات ارتش باعث موجی از استعفاهای اجباری در وزارتخانه‌ها، مناطق و سیستم قضایی این کشور شد.در ماه می(اردیبهشت 1402 ) نیز رئیس‌دیوان عالی اوکراین در یک پرونده فساد مالی به مبلغ ۲.۷ میلیون دلار (۲.۵ میلیون یورو) دستگیر و بازداشت شد. پرونده فساد در وزارت دفاع مربوط به قرارداد گزاف تامین جیره نظامی سربازان نیز موجب شد معاون وزیر دفاع برکنار شود. 
حالا و در تازه‌ترین مورد از این جنس پرونده‌های فساد، اعلام شده «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تمامی رؤسای سربازگیری این کشور را به دلیل فساد برکنار کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، او در کانال تلگرامی‌اش نوشته است که تمام مقام‌های منطقه‌ای که مسئول استخدام نظامی هستند را با هدف ریشه‌کن کردن سیستم فاسدی که به ویژه به سربازان وظیفه اجازه فرار از ارتش می‌دهند را اخراج کرده است.رئیس‌جمهوری اوکراین از اجرای تحقیقات مبارزه با فساد خبر داد و «ثروت‌اندوزی غیرقانونی»، «سودهای غیرقانونی» و «جابه‌جایی غیرقانونی سربازان وظیفه از مرزها» را از عوامل برکناری تمام کمیسرهای نظامی برشمرد.زلنسکی گفت که ۱۱۲ تحقیقات جنایی پس از بازرسی توسط ادارات مبارزه با فساد اوکراین، سرویس‌های امنیتی (SBU) و دفتر دادستانی آغاز شده است.وی از «والری زالوژنی» فرمانده کل ارتش اوکراین خواست که جانبازان جنگ با روسیه را جایگزین مقام‌های برکنار شده، بکند.
زلنسکی با بیان این‌که دولت باید توسط افرادی اداره شود که می‌دانند بدبینی و فساد در زمان جنگ خیانت است، تاکید کرد: استخدام نظامی باید توسط سربازانی که در جبهه حضور داشته‌اند یا به دلیل از دست دادن سلامتی یا عضوی از بدنشان دیگر نمی‌توانند در سنگر باشند، سازماندهی شوند.رئیس‌جمهور اوکراین وعده داد که مقام‌های فاسد (مالی) را مجازات خواهد کرد و از دیگران خواست که اگر می‌خواهند «شرافت خود را ثابت کنند»، به جبهه بروند.بر اساس این گزارش، در پایان ژوئیه(هفته اول مرداد)، مقام‌های اوکراینی از دستگیری یک کمیسر سابق ارتش این کشور که به ویژه مسئول بسیج سربازان بود خبر دادند. وی مظنون به خرید یک ویلا به قیمت حدود چهار میلیون یورو در اسپانیا شده است.روزنامه لو فیگارو، فساد در ساختار اداری اوکراین را یک «شر بومی» ارزیابی و اضافه کرد: مبارزه با فساد از شروط اتحادیه اروپا برای حفظ وضعیت نامزدی کیف در این اتحادیه است؛ کشوری که حتی پیش از حمله روسیه یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بود.
مخالفت جمهوری خواهان با ادامه کمک‌ها
اما در حالی که دولت اوکراین با فساد دست و پنجه نرم می‌کند دولت بایدن تصمیم گرفته است که 24 میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی روانه کی‌یف کند موضوعی که با مخالفت شدید جمهوری‌خواهان مواجه شده است. به گزارش ایرنا، شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که در میانه اوج گیری بحران مرزی و همه‌گیری ماده مخدر «فنتانیل»، سران حزب جمهوری‌خواه از ارائه درخواست جو بایدن به کنگره برای کمک ۲۴ میلیارد دلاری به اوکراین به شدت انتقاد کردند.درخواست بایدن شامل ۱۳ میلیارد دلار برای حوزه دفاعی و ۱۱ میلیارد دلار برای کمک اقتصادی در اوکراین می‌شود.برخی از جمهوری‌خواهان اعلام کردند که آمریکا تاکنون کمک کافی به اوکراین را ارائه داده است. سناتور «جان باراسو» از ایالت «وایومینگ» روز جمعه به فاکس نیوز دیجیتال گفت: این درخواست هزینه اضافی، نیازمند بررسی سخت از سوی کنگره و مردم آمریکا است. درحالی‌که دولت بایدن فاجعه انسانی و امنیتی در مرز را نادیده گرفته،‌اشتهای آنها جهت خرج میلیاردها دلار برای اولویت‌های دیگر پایان ندارد. «جاش‌هاولی» سناتور جمهوری‌خواه اهل میسوری که عضو کمیته‌های امور دولتی و امنیت داخلی و منتقد کمک به اوکراین است، به فاکس نیوز گفت که این درخواست نشان می‌دهد 
جو بایدن چقدر با مردم آمریکا ناهمگام است.این سناتور اهل ایالت میسوری همراه با دیگر اعضای کنگره، سال جاری میلادی طرح‌هایی برای محدود کردن کمک به اوکراین را ارائه دادند.
شمالگان عرصه جدید تقابل روسیه و غرب
در شرایطی که تقابل روسیه و آمریکا در اوکراین به شدت ادامه دارد  تحرکات نظامی ضد روسی آمریکا و متحدانش در قطب شمال نیز وارد فاز جدیدی شده است به طوری که وزیر دفاع روسیه مجبور شده است از ناوگان قطب شمال این کشور بازدید میدانی کند.وزارت دفاع روسیه دیروز(شنبه) با انتشار یک بیانیه خبر داد که سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور از ناوگان روسیه در قطب شمال دیدن کرد. این وزارتخانه بدون ‌اشاره به زمان دقیق بازدید میدانی شویگو از ناوگان قطب شمال اعلام کرد که یک دسته از کشتی‌های جنگی روسیه شامل ناوشکن «کولاکوف» به قطب شمال رفتند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ناوگان قطب شمال روسیه اعلام کرد که از روز جمعه آموزش نظامی با هدف انجام اقداماتی برای حفاظت از حاکمیت روسیه در آب‌های مسیر دریای شمال آغاز شده است.به روایت وزارت دفاع روسیه، شویگو از زیرساخت نظامی ناوگان روسیه در قطب شمال و همچنین «آمادگی آن برای اقدامات به منظور حفاظت و دفاع از تاسیسات حیاتی خود» بازدید کرد. 
اقدامات خبرساز وزیر دفاع روسیه در بازدید میدانی از تاسیسات نظامی این کشور در قطب شمال در واکنش به تشدید تحرکات نظامی آمریکا و متحدان غربی آن در شمالگان صورت گرفته است. روسیه، آمریکا، کانادا، فنلاند، نروژ، ایسلند، سوئد و دانمارک، هشت کشور مجاور قطب شمال هستند. اوایل خرداد ماه بود که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن قصد دارد در سال جاری میلادی دفتری دیپلماتیک را در حوزه قطب شمال در شهر ترومسو در شمال نروژ افتتاح کند.آذرماه سال گذشته نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت که ناتو حضور خود را در دریاهای بالتیک و شمال دو برابر کرده است.پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲ (سال جاری) هم فرماندهان نیروی هوایی سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند به عنوان چهار کشور مجاور قطب شمال به طرح پدافند هوایی مشترک شمال اروپا برای مقابله با روسیه متعهد شدند.
اقدامات و تحرکات آمریکا، ناتو و کشورهای مجاور قطب شمال، پاسخ روسیه را به دنبال داشته و این کشور با اقداماتی از قبیل پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی در آب‌های شمالگان و دریاهای مجاور قطب شمال، به غربی‌ها واکنش نشان داده است.روسیه طولانی‌ترین خط ساحلی قطب شمال را دارد و سال‌ها زمان صرف باز‌سازی پایگاه‌های نظامی و استقرار نیروهای بیشتری در منطقه کرده است. ناحیه قطب شمال با تداوم روند آب‌ شدن یخ‌های این ناحیه و گشایش مسیرهای دریانوردی جدید در آن، اهمیت استراتژیک هرچه بیشتری پیدا کرده و کشورهای دیگر را برای بهره‌برداری از منابع طبیعی دست نخورده خود، جذب می‌کند.